Satyrykon 2016 w Warszawie
Po południu w Muzeum Karykatury w Warszawie jak zwykle przekłuto balony. Nieprzypadkowo kilka godzin wcześniej w Akademii Rozrywki wręczono Szpile. Najmłodszej satyrykonowej nagrodzie przyświeca ta sama idea, która towarzyszyła Erykowi Lipińskiemu, gdy wymyślał symboliczny sposób otwierania wernisaży. Czy – cytując z kolei Zygmunta Januszewskiego – „detonacja nabdzyczenia” pozostaje nadal jednym z najważniejszych zadań satyry? Usłyszymy może w

I przed wernisażem
To już jutro: Stało się już tradycją, że po premierowym pokazie podczas festiwalu w Legnicy wystawa trafia do Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego. Tak działo się przez 20 lat począwszy od 1992 roku i po trzyletniej przerwie od zeszłego roku odbudowujemy ten zwyczaj. Jeszcze znacznie dłuższy staż – od 1979 roku – ma przyznawana w

Po wernisażu
Ten wernisaż już za nami. Dziękujemy dyrekcji V Liceum Ogólnokształcącego w Legnicy za wszelką pomoc, a zwłaszcza za to, że w przedpołudniowym spotkaniu z Katarzyną Domżalską mogli uczestniczyć wszyscy zainteresowani (całe dwie klasy). Było o tym, że droga na ASP nie zawsze wiedzie przez liceum plastyczne, o sporym, (coraz większym) archiwum skanów gromadzonych przez artystkę,

W Galerii Satyrykon – Katarzyna Domżalska
Jest niepokorna i pełna sprzeczności. Potrafi zilustrować wszystko, co wpadnie jej w ręce i to nie jedyna z jej umiejętności. Równie chętnie zajmuje się animacją (realizowane wspólnie z Radomiłem Folcikiem filmy łatwo odnaleźć na Youtube). Tworzone przez nią plakaty, okładki, ilustracje prasowe i te robione dla własnej przyjemności często przybierają formę kolażu. Okraszone szczątkami nieczytelnych bazgrołów

LAF 2016 czyli „Corpus delicti”
Można tę przypominającą dawne gabinety osobliwości kolekcję niezwykłych przedmiotów potraktować całkiem osobno, abstrahując od przyczyny, z jakiej powstały. Nawet wówczas rygoryzm kolorystyczny i kompozycyjny, ascetyczność i kondensacja, kojarząca się z osiemnastowiecznymi rycinami precyzja detalu nasuną myśl o pewnym systemie, a także o narracji. Sugerująca rozmaite stadia przedstawianej rzeczywistości kompozycja poszczególnych obrazów jak i całego cyklu podpowiada, że
Satyrykon w Petersburgu
Kiepskiej baletnicy przeszkadza i rąbek od spódnicy? Jednak wspaniałym karykaturzystom, gospodarzom i gościom w tym dniu nic nie było w stanie przeszkodzić. 1 lipca 2016 – wernisaż wystawy „Balet, teatr, kabaret” w Petersburgu w obiektywie Vladimira Mecklera. Dziękujemy.

„Balet, teatr, kabaret” w Petersburgu. Kabaret.
Teatr Estrady im. Rajkina, Gennady Litinski, Satyrykon 2007 Na afiszu zapraszającym na wystawę w Petersburgu jeden z najukochańszych satyrykonowych rysunków wszechczasów. Nic dziwnego, że właśnie ten. Do miejsca wystawy – Teatru Estrady im. Rajkina (pierwszego profesjonalnego teatru estradowego w Rosji) pasuje wyjątkowo. Florian Doru Crihana, Jurij Kosobukin Dziesięć lat temu, w 50 rocznicę powstania „Piwnicy pod Baranami”,
Medal Satyrykonu 2016
Czy dadzą Państwo wiarę, że w całej historii Satyrykonu jeszcze nigdy się to nie zdarzyło? Dlaczego Anna Krzymańska, Ludmiła Ostrogórska czy Ewa Ross-Baczyńska nie zdecydowały się na tak prowokacyjne zawężenie – taką eksplikację ego lub tożsamości płciowej Satyry – łatwo zrozumieć. Nawet, gdy tematem Satyrykonu była kobieta, w medalu Bogdana Krzysztofa pojawił się jedynie lekko

Satyrykon w Pitrze
Spojrzenie choćby na rysunki w galerii Cartoonbanku.ru dowodzi, że dla swojej sztuki narodowej, baletu, Rosjanie nie mają respektu. Szlachetna konwencjonalność do entej potęgi pobudza ich nie tyle do poezji, ile raczej do śmiechu. Bogorad, Shilov, nawet Popov. Można by zresztą długo wymieniać… Aleksandr Sergeev, Sajad Raffei Inne nacje również dla nóżki wyprostowanej w „ jeté” potrafią znaleźć