Rysunek „Communists” irańskiego artysty Seyeda Ali Miraee pokonał niemal 2 tys. prac z całego świata i otrzymał od międzynarodowego Jury Satyrykonu 2019 nagrodę Grand Prix.
Zwycięska praca przedstawia dwóch, mających tragiczny wpływ na losy świata dyktatorów: Józefa Stalina i koreańskiego przywódcy Kim Dzong Una. Na satyrycznym rysunku twarze obu postaci ciekawie się uzupełniają: wąsy Stalina są jednocześnie włosami Kim Dzong Una. – Praca jest przez pomysł autora pełna humoru, ale tak naprawdę stanowi ważne ostrzeżenie, że zło wciąż trwa, wynika jedno z drugiego. Obok tego rysunku po prostu nie można przejść obojętnie – mówi prof. Eugeniusz Skorwider z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, przewodniczący tegorocznego Jury.
– Praca jest świetna także ze względu na uniwersalność. Jej przesłanie będzie bowiem czytelne w każdym zakątku świata – podkreśla Grzegorz Szczepaniak, dyrektor Legnickiego Centrum Kultury, organizatora Satyrykonu.
O wyjątkowości zwycięskiej pracy świadczą też jej wartości artystyczne. W prostym na pozór rysunku autor zawarł niezwykle ważne treści, dzięki czemu praca wydaje się wprost skrojona na Satyrykon. I to zapewne jeden z powodów, dla którego członkowie międzynarodowego Jury byli w tym roku wyjątkowo zgodni podczas obrad. A w poprzednich latach bywało z tym naprawdę różnie – obrady bywały czasem wyjątkowo burzliwe.
Co ważne, Satyrykon – jeden z najważniejszych na świecie konkursów satyrycznych jest zwierciadłem otaczającej nas rzeczywistości. Artyści z całej kuli ziemskiej pokazują bowiem często w swoich pracach istotne i aktualne społecznie emocje. Nie dziwi więc, że na tegoroczny konkurs Satyrykonu wpłynęło wiele rysunków dotyczących pedofilii w kościele katolickim. Pedofilia nie definiuje oczywiście całego kościoła, ale jest zjawiskiem tak przerażającym i nagannym, że trudno przejść obok tego faktu obojętnie. Jedną z prac o pedofilii w kościele Jury nagrodziło wysoką, trzecią nagrodą Satyrykonu 2019. To rysunek przedstawiający księdza, któremu spod sutanny wystają drobne stópki dziecka. Autorką przejmującej pracy jest polska artystka Nika Jaworowska – Duchlińska.
– Temat pedofilii mocno zdominował w tym roku Satyrykon, pokonując nawet Brexit czy poczynania Donalda Trumpa – mówi Elżbieta Pietraszko, szefowa Satyrykonu i członkini Jury.