„Balet, teatr, kabaret” w Petersburgu. Kabaret. (4)

„Balet, teatr, kabaret” w Petersburgu. Kabaret.

„Balet, teatr, kabaret” w Petersburgu. Kabaret. (5)
Teatr Estrady im. Rajkina, Gennady Litinski, Satyrykon 2007

Na afiszu zapraszającym na wystawę w Petersburgu jeden z najukochańszych satyrykonowych rysunków wszechczasów. Nic dziwnego, że właśnie ten.  Do miejsca wystawy – Teatru Estrady im. Rajkina (pierwszego profesjonalnego teatru estradowego w Rosji) pasuje wyjątkowo.

„Balet, teatr, kabaret” w Petersburgu. Kabaret. (3)
Florian Doru Crihana, Jurij Kosobukin

Dziesięć lat temu, w  50 rocznicę powstania „Piwnicy pod Baranami”, kabaret był tematem Satyrykonu.  Choć na konkurs wpłynęło wówczas (jak zwykle) grubo ponad 2000 prac, jurorzy (jak zwykle) trochę narzekali, że większości rysowników kabaret nadal kojarzy się głównie z kabaretkami i kankanem. Tak jakby przez ostatnie 100 lat nic się nie zmieniło. Mimo to  – było z czego wybierać.

„Balet, teatr, kabaret” w Petersburgu. Kabaret. (2)
Jerzy Stępniak, Tomasz Broda

Niektóre  rysunki zagranicą wymagają może trochę komentarza, choć chyba akurat nie dla Rosjan. Im tak za bardzo nie trzeba tłumaczyć, że „Zielony Balonik”  to pierwszy kabaret polski, tak jak „Czarny kot” był pierwszym francuskim, lub że „Piwnica pod Baranami”  to kultowy kabaret polski II poł XX wieku  itd. Zresztą i bez tej wiedzy ostry róg przekształcający się w jeszcze bardziej drapieżny uśmiech (jak u Tomka Brody) mocno działa na wyobraźnię! Inspirowane zaś właśnie nazwą skojarzenia kabaretu z owieczką nabrały wymiaru znacznie ogólniejszego.

„Balet, teatr, kabaret” w Petersburgu. Kabaret. (1)
Bretislav Kovarik, Florian Doru Crihana
„Balet, teatr, kabaret” w Petersburgu. Kabaret. (4)
Sebastian Kubica, Mirosław Gryń
Skip to content