W głowie się nie mieści! Ilustracje – emocje – opowieści

W głowie się nie mieści! Ilustracje – emocje – opowieści to najnowszy projekt, który właśnie startuje w Galerii Satyrykon. Ma na celu przybliżenie oraz rozpowszechnienie tematyki polskiej ilustracji. Realizując ten projekt poprzez spotkania, na które zapraszamy współczesnych artystów, wyznaczających nowe trendy w ilustracji, chcemy pokazać naszym odbiorcom bogaty dorobek ilustratorów polskich, mających realny wpływ na kształtowanie się rozumienia założeń sztuki ilustracji, będących nośnikiem pewnych wartości kulturowych. Ważnym elementem spotkań jest ich wydźwięk terapeutyczny – na każde ze spotkań zapraszamy art-terapeutę, który przybliży dane emocje, jak sobie z nimi radzić, ale też wyzwalać – poprzez sztukę.

Cykl wystaw, spotkań i prezentacji odbywa się w Galerii Satyrykon (Rynek 36) w Legnicy. Na pierwsze spotkanie z tej serii zapraszamy Magdę Kozieł-Nowak, która poprowadzi autoprezentację, oraz Annę Bajon, odpowiedzialną za część art-terapeutyczną. Spotkanie odbędzie się 25 kwietnia (czwartek) o godz. 12:00.

Zapisy: paulina.maciejewska@lck.art.pl (ilość miejsc ograniczona). Wstęp bezpłatny.

O artystach uczestniczących w projekcie:

Magdalena Kozieł-Nowak

Mieszka i pracuje w Jaworze. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Ilustruje i projektuje książki, tworzy również rysunek satyryczny. Od 2007 roku współpracuje z wieloma wydawnictwami (m.in. Nasza Księgarnia, Literatura, Egmont, Dwukropek, Agora), a efektem tej pracy jest zilustrowanie kilkudziesięciu książek. Niektóre z nich doczekały się wydań zagranicznych. Swoje prace prezentowała na wystawach indywidualnych i zbiorowych. Aby utrzymać kontakt ze światem, chętnie prowadzi warsztaty z dziećmi. Mieszka i pracuje w Jaworze, miasteczku na skraju Krainy Wygasłych Wulkanów.

2014 – Książka „Ksenia. O dziewczynce, która połykała literki i miała tylko jedną głowę” tekst: Marta Talacha, ilustracje: Magdalena Kozieł-Nowak, znalazła się na liście finałowej pierwszej edycji Międzynarodowego konkursu na projekt ilustrowanej książki dla dzieci JASNOWIDZE.

2015 – Nagroda specjalna XVII Otwartego Międzynarodowego Konkursu na Rysunek Satyryczny DEBIUT, Zielona Góra.

2017 – Książka „Dzieci z Bullerbyn” Astrid Lindgren z ilustracjami Magdaleny Kozieł-Nowak, wydawnictwo Nasza Księgarnia, została nominowana przez Polskie Towarzystwo Wydawców Książek do tytułu Najpiękniejszej Książki Roku 2016

2023 – Książka „101 dalmatyńczyków” Dodie Smith z ilustracjami Magdaleny Kozieł-Nowak, wydawnictwo Nasza Księgarnia znalazła się Liście Skarbów Muzeum Książki Dziecięcej za rok 2022

Anna Bajon

Malarka i arteterapeutka. Tworzy przede wszystkim obrazy olejne, batik i akwarelę. Ukończyła malarstwo na UP w Krakowie i arteterapię na APS w Warszawie. Wśród znaczących sukcesów artystycznych znajdują się między innymi: pierwsze miejsce na Międzynarodowym przeglądzie Tkaniny Artystycznej – Silezjany 2021, nagroda specjalna przewodniczącej jury w I Ogólnopolskim Konkursie Batiku w Zamościu. Jej prace można było oglądać między innymi w: Zamku Piastowskim w Legnicy, Klubie muzycznym Strefa w Krakowie, Galerii hotelu Interhouse w Krakowie (wystawy indywidualne) oraz w: Galerii Abakus w Warszawie, Pałacu Kazimierzowskim w Warszawie, Pałacu Prezydenckim w Warszawie i Piwnicy pod Baranami w Krakowie (wystawy zbiorowe). Na co dzień pracuje arteterapeutycznie na Oddziale Dziennym dla dzieci i młodzieży w DCZPDM w Lubinie. Tam współprowadzi grupy terapeutyczne i pomaga pacjentom poprzez sztukę radzić sobie z trudnymi emocjami i doświadczeniami.

Projekt został dofinansowany z programu „Wydarzenia artystyczne dla dzieci i młodzieży” ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

MAGADALENA KOZIEŁ-NOWAK I BARWNE KOLAŻE EMOCJI

Ilustracje Magdaleny Kozieł-Nowak kipią nieokiełznaną energią, której żadną miarą nie da się oprzeć, i nie ma znaczenia, czy patrzymy na te prace w książkach, czy oglądamy je w powiększeniu na wystawie. Dynamiczne światy, charakterni bohaterowie, fascynujące okoliczności. Wszystkie te elementy artystka osadziła na fundamencie prawdziwie klasycznym – ponadczasowej poezji dla dzieci Juliana Tuwima.

Świat zadziwia swoją zmiennością, przynosi rozliczne przyjemności, ale również strachy i lęki; świat oburza, ale i dodaje energii, przynosi wytchnienie i wzywa do działania. Jak w kalejdoskopie nieustannie rozgrywają się w nim zdarzenia, które budują doświadczenie życiowe każdego z nas. A to wymaga zaangażowania. Z kolei ilustracje Magdy angażują nas i to w pełni, nie tylko dzięki dynamicznym kompozycjom i szerokiej gamie nasyconych barw, zestawianych w śmiałych kontrastach, ale i dzięki różnorodności technicznej użytych motywów. Wszystko to decyduje o nieodpartej sile przyciągania wzroku zawartej w jej pracach. W kolażowych aranżacjach odnajdziemy bowiem przetworzone zdjęcia i grafiki znalezione w internecie, połączone w szalonym mariażu z własnymi rysunkami i malarstwem ilustratorki. Tu starodawna elegancja skrzydła motyla jakby wyciętego z atlasu, tam łobuzerska gąsienica -kreacja autorska, tu detal techniczny w różnych ujęciach (co za lokomotywa!), tam figlarny diabełek, ale dobrze mu z oczu patrzy, tu raster deszczyku z nieba, tam dreszczyk emocji w aeroplanie sunącym pośród rozpikselowanych chmur. Nawet czarne charaktery zostały sportretowane z niemałą dozą sympatii.

Dobrze znani bohaterowie wierszy Tuwima zyskali u naszej artystki przekonujące emanacje, a swoim czynnościom oddają się bez reszty. Pan Hilary cały jest szukaniem (okularów), Dyzio po prostu stał się swoim marzeniem (o czekoladowym niebie i waniliowych obłoczkach), Pan Tralaliński cały jest z nut i śpiewania, a atleta (ten po diecie z kotletów) chyba starczy za proponowanych przez poetę tysiąc siłaczy, taki jest umięśniony i pali się do dźwigania (lokomotywy).

Zmienność świata to też zwariowane perspektywy, różne układy odniesienia, gra ze skalą. Wynurzający się z morza wieloryb (pewnikiem płetwal błękitny) sprawia wrażenie wyspy, nic dziwnego, że Pan Maluśkiewicz jeździł po nim wte i wewte swoim bicyklem i biwakował na nim w najlepsze. W fantastycznym świecie, tkanym ze zdarzeń i marzeń, wrażeń i wyobrażeń, motyle i pąki kwiatów mogą być większe od psów, a rzepki od ogrodników. Emocje również działają jak filtry i mogą zmienić odbiór otaczającego nas świata. Pielęgnujmy nasze emocje, ale dbajmy też o nasz świat – tylko jeden jest nam dany.

Anita Wincencjusz-Patyna

Skip to content