Kiedy w tamtym roku zobaczyliśmy jej drobiazgowy anatomiczny schemat czy może raczej niezwykłą „organiczno-mechaniczną” konstrukcję do destylacji satyrykonowej esencji, wielu wielbicieli imprezy twierdziło, że właśnie ten plakat to ich ulubiony. Niektórym mógł się mgliście skojarzyć z kolażem Bogny Otto-Węgrzyn (2006), ale tylko na chwilę, bo pomijając metodę kolażu obie artystki i ich wizje sporo różni. Od razu też można było zauważyć, że ów plakat to nie jednorazowy eksperyment, ale integralna część oryginalnego świata, w który harmonijnie wpisało się w tamtym roku satyrykonowe, a w tym roku, może nawet jeszcze lepiej zamówienie turnieju chórów Legnica Cantat.
To świat budowany z fragmentów starych fotografii, rycin, dawnych podręczników anatomii i mechaniki, atlasów fauny i flory, fragmentów drukowanych tapet i wrastających w ciało niczym tatuaże koronek. Z domagającą się interpretacji częstotliwością powtarza się w nim wiele charakterystycznych motywów: owadzie skrzydła, klatki i gorsety (a właściwie klatki gorsetów), pełne przepychu, ale i złowieszczego uroku rośliny… Frankensteinowskie konstrukcje dowodzą, że anomalia jest normą i istotą bytu, a transgresja podstawowym sposobem działania wyobraźni.
Wamp, modliszka, androgyne i inne figury décadence, nawet jeśli traktować je z dozą stylizującego humoru, tkwią w nas. Sztuka zaś wydaje się sposobem tyleż uszlachetniającego torturowania, co sublimowania i oswajania jarmarcznego panopticum rzeczywistości.
Finezyjną sztukę sztuczności, skomplikowane zależności między konwencją i uczuciem, jak i magiczny moment „przekroczenia” granic cudownie wyraża budowany z typowych dla Kai Renkas motywów tegoroczny plakat Legnicy Cantat. Nie dziwi więc wystawa włączona w ramy tej imprezy. Jest na niej wiele – fragmenty cyklu „Cyrk” (będącego elementem poświęconej historii cyrku pracy doktorską artystki), ślady przyjaźni i artystycznego porozumienia łączącego ją z Ryszardem Kają, „autotematyczne” prace robione dla najważniejszych polskich (i nie tylko) galerii plakatu… Kolejne odsłony jej niezwykle spójnego, mimo wszelkich wkomponowanych weń zewnętrznych przypadków – zleceń, spotkań, lektur, podróży – świata.
Kaja Renkas „Plakaty i grafiki”
Legnickie Centrum Kultury, hall Akademii Rycerskiej w Legnicy (wejście od ul. Bilsego)
09.05.2014 – 31.05.2014
wernisaż wystawy – 24 maja 2014, godz. 18.00
Kaja Renkas – absolwentka Grafiki Warsztatowej na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Dyplom z wyróżnieniem obroniła w pracowni profesora Waldemara Węgrzyna w 2004 roku.
Od 2011 roku prowadzi działalność pedagogiczną w Instytucie Sztuki Uniwersytetu Śląskiego na Wydziale Artystycznym w Cieszynie. W roku 2010 na tejże uczelni obroniła pracę doktorską. Prowadziła warsztaty dotyczące projektowania graficznego oraz plakatu m.in w North Wales School of Art & Design, Wrexham (Walia) , Northern Illinois University, DeKalb (USA).
Bierze udział w najważniejszych światowych imprezach plakatowych, m.in. w Warszawie, Boliwii, Teheranie, Lahti, Toyamie, Moskwie.