Na afiszu zapraszającym na wystawę w Petersburgu jeden z najukochańszych satyrykonowych rysunków wszechczasów. Nic dziwnego, że właśnie ten. Do miejsca wystawy – Teatru Estrady im. Rajkina (pierwszego profesjonalnego teatru estradowego w Rosji) pasuje wyjątkowo.
Dziesięć lat temu, w 50 rocznicę powstania „Piwnicy pod Baranami”, kabaret był tematem Satyrykonu. Choć na konkurs wpłynęło wówczas (jak zwykle) grubo ponad 2000 prac, jurorzy (jak zwykle) trochę narzekali, że większości rysowników kabaret nadal kojarzy się głównie z kabaretkami i kankanem. Tak jakby przez ostatnie 100 lat nic się nie zmieniło. Mimo to – było z czego wybierać.
Niektóre rysunki zagranicą wymagają może trochę komentarza, choć chyba akurat nie dla Rosjan. Im tak za bardzo nie trzeba tłumaczyć, że „Zielony Balonik” to pierwszy kabaret polski, tak jak „Czarny kot” był pierwszym francuskim, lub że „Piwnica pod Baranami” to kultowy kabaret polski II poł XX wieku itd. Zresztą i bez tej wiedzy ostry róg przekształcający się w jeszcze bardziej drapieżny uśmiech (jak u Tomka Brody) mocno działa na wyobraźnię! Inspirowane zaś właśnie nazwą skojarzenia kabaretu z owieczką nabrały wymiaru znacznie ogólniejszego.